Nejlepší nástroj na analýzu zpětných odkazů, analýzu klíčových slov a analýzu konkurence. Představení funkcí, nástrojů a ceny za Ahrefs.
Co je Ahrefs
Ahrefs je tradiční, velmi populární SEO nástroj pro analýzu zpětných odkazů, analýzu domén, URL a klíčových slov.
Výhody
+ Intuitivní prostředí
+ Odladěná, rychlá, téměř bezchybná aplikace
+ Množství podporovaných analýz
+ Využitelnost pro praktickou využitelnost v SEO
+ Relativně veliká databáze analyzovaných webů a klíčových slov pro ČR
+ Data i z vyhledávače Seznam.cz (což v zahraničních analytických SEO nástrojích není zcela běžné)
+ Podpora
Nevýhody
– Cena
– Bez CZ lokalizace
Kolik stojí – cena za měsíční pronájem služby
Základní tarif Lite stojí 82 dolarů měsíčně při roční platbě předem. Budete-li chtít platit měsíčně, vyjde vás základní tarif na 99 USD / měsíčně (cca 2400 Kč / měsíčně).
Na české poměry je tak měsíční tarif relativně vysoký. Ročně vás používání Ahrefs přijde na 24.000 Kč.
Rozdíly mezi jednotlivými tarify
Osobně používám nejnižší placený tarif a zatím jsem nenarazil na žádná omezení, které by mě limitovali v práci.
Museli byste službu využívat opravdu „agenturně“, abyste pocítili omezení v nejnižším tarifu.
Problém mohou mít sdílené účtu (o nájem služby se dělí několik lidí) a to ještě v případě linkbuilderů, kteří kontrolují velké množství domén a vyhledávají příležitosti pro zpětné odkazy.
Nejpodstatnější omezení
Největší omezení je počet analyzovaných domén – v nejnižším tarifu 25 domén a 100 URL denně, 25 klíčových slov, 50x content explorer.
Limity jsou i na další věci, jako je počet řádků reportu atd. Ale to jsou z mého pohledu už marginální limity.
Počet uživatelů
Nižší tarify mohou používat vždy jen jeden uživatel. To ale v praxi nefunguje. My Češi to zdárně ignorujeme a vzhledem k vysoké ceně jsou účty Ahrefs často sdíleny několika osobami (nesmí se to, ale je to reálná a ověřená praxe).
Takže limit použití 1 uživatele můžeme směle ignorovat.
Počet trakingovaných klíčových slov
V základním tarifu můžete týdně měřit 500 klíčových slov. To je hodně málo a tuto funkci stejně supluji Collabimem, který je na měření klíčových pozic mnohem lepší.
V tarifu Standard můžete měřit 1500 KW, v tarifu Advance 5000 KW, v tarifu Agency 10.000 KW.
Jak ale říkám, Ahrefs bych na měření klíčových slov nepoužíval a webové stránky většinou pracují s větším datasetem měřených klíčových slov, než je obsaženo v základním tarifu.
Ahrefs Free nástroje
Ahrefs je sice placený nástroj, ale co by neudělal pro organic… Chtěl se dobře rankovat na výrazy, jako je free backlink checker a jim podobné, proto si do zápatí webu umístil odkazy na aplikace, které vám zdarma umožní ochutnat funkci tohoto nástroje.
Backlink Checker
Nástroj Backlink Checker pro analýzu zpětných odkazů můžete vyzkoušet zcela zdarma.
Broken Link Checker
Dalším free nástrojem je Broken Link Checker, který slouží k analýze nefunkčních odkazů na stránkách.
Website Authority Checker
Posledním nástrojem zdarma je Website Authority Checker, díky kterému si můžete zjistit autoritu analyzované domény.
V této analýze navíc zjistíte počet domén odkazujících na doménu a počet odkazů, které na doménu míří.
Základní funkce a nástroje aplikace Ahrefs
Umí Ahrefs česky? Pracuje s českými daty?
Ahrefs česky neumí, ale pracuje s českými daty. Jako jeden z mála zahraničních nástrojů dokáže pracovat i s daty ze Seznamu.
Samotné ovládání aplikace je ale v angličtině, takže alespoň elementární znalost jazyka je nutná.
Aplikace je ale opravdu intuitivní. Nikdy jsem nehledal žádný tutoriál nebo návod, takže se nemusíte obávat, že se bez návodu nepohnete.
Dashboard – nástěnka
Na úvodní stránce získáte základní přehled o navedených projektech. V grafech vidíte trendy za 90 dní, popř. si můžete zvolit posledních 30 dní nebo 12 měsíců.
Celkem je k dispozici 6 metrik: Ahrefs rank, Domain rating, Referring domains (odkazující domény), Backlinks (zpětné odkazy), Organic traffic (odhadovaná organická návštěvnost), Organic keywords (počet klíčových slov, na která se rankujete ve vyhledávači Google).
Site explorer – analýza jakékoliv stránky
Silná stránka Ahrefs je v analýze jakékoliv domény nebo URL, kdy dokáže zobrazit různé výkonové metriky (ukazatele výkonnosti).
Nástroj dokáže prezentovat odhady následujících metrik:
- Zpětné odkazy (nové, ztracené, nefunkční)
- Odkazující domény (nové, ztracené, nefunkční)
- Odkazující anchor texty – texty odkazů, které míří na danou doménu
- Odkazující IP adresy
- Interní odkazy (to moc dobře nefunguje)
- TOP stránky dané domény – skvělá věc pro analýzu konkurence, jejich úspěšných stránek, včetně rankujících se klíčových slov
- TOP adresáře
- TOP subdomény
- Konkurenční domény (Ahrefs vám překládá ty stránky, které se rankují v TOP 10 na stejná klíčová slova)
- Konkurenční stránky
- Content Gap (analýza, kde analyzujete rankující se klíčová slova 3 webů a získáte dataset klíčových slov, na které se vy nerankujete)
- Stránky s nejvíce zpětnými odkazy
- Stránky s nejvyšším růstem zpětných odkazů
- Nejlepší obsah
- Analýza odchozích odkazů
- PPC analýza na doméně
- Reklamy
- TOP vstupní stránky
- Možnost exportovat všechny výstupy do .csv nebo .pdf
Keywords explorer – nástroj na získávání klíčových slov
Nástroj pro získávání klíčových slov, frází a otázek najdete v horním menu pod názvem Keywords explorer.
Jak je vidět na obrázku níže, můžete si vybírat zdroj, ze které se návrhy slov budou „tahat“. Na výběr jsou Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Naver a, světe div se, Seznam.
Takto vypadá výstup při analýze slova „SEO“. Vidíte náročnost (konkurenčnost) klíčového slova, objem hledání, cenu za proklik v případě PPC kampaně, globální objem vyhledávání, návrhy podobných a souvisejících frází, otázky, výsledky v SERPu na toto klíčové slovo.
Zobrazit si můžete i další zajímavé statistiky, jako je např. podíl návštěvnosti pro jednotlivé domény nebo konkrétní stránky, který je odvozen z pozice v SERPu a pravděpodobné distribuce organické návštěvnosti.
Site audit – audit webových stránek
Dalším nástrojem, který můžete pro vaše SEO aktivity použít, je Site Audit.
Získáte tak základní přehled o „zdraví“ vaší webové stránky, máte-li titulky, meta popisky, obsah, nadpisy, alternativní popisky obrázků, přehled o přesměřování 301 nebo 302 atd.
I přesto, že na trhu existují lepší nástroje na on-page analýzu, základní obrázek o stavu stránek dostanete.
Rank tracker – monitoring pozic
Další nástroj funguje tak, že do něj vložíte klíčová slova, v základním tarifu můžete monitorovat 500 klíčových slov, a monitorujete jejich pohyb v SERPu, teoretickou návštěvnost, průměrné pozice atd.
Content explorer – analýza vhodného obsahu
V České republice nástroj nefunguje úplně ideálně, alespoň z mé zkušenosti.
Na obrázku níže se můžete podívat na výstup na slovo SEO. Nástroj vám najde podobné články, které pro vás mohou představovat zajímavou inspiraci.
Zjišťovat můžete, jaké stránky se rankují, ale již neexistují, které mají nefunkční odkazy apod.
Pro hlubší analýzu obsahu musíte mít vyšší tarif.
Další funce
Ahrefs nabízí i další užitečné funkce, které ve zkratce zmiňuji dále.
Alerty na zpětné odkazy
Funkce, která hlídá nové nebo ztracené zpětné odkazy.
Ahrefs rank
Ahrefs Rank (AR) řadí všechny weby v databázi podle velikosti a kvality jejich profilů zpětných odkazů – v podstatě podle jejich Domain Rating.
Čím více a kvalitnějších zpětných odkazů web má, tím vyšší je jeho DR a čím blíže je jeho AR k # 1.
Právě teď má nejvyšší Ahrefs Rank Facebook.com, # 2 patří k druhé nejsilnější doméně Twitter.com, # 3 je YouTube.com.
Domain rating
Hodnocení domény (DR) ukazuje sílu profilu zpětných odkazů na cílovém webu v logaritmické stupnici od 0 do 100, přičemž čím vyšší, tím silnější.
Účel hodnocení domény (DR) je jednoduchý – posoudit „relativní popularitu zpětných odkazů“ dané webové stránky.
Měřit metriku při vyhledávání zpětných odkazů je důležité, protože odkazy z webů s vysokou „popularitou odkazů“ jsou obvykle cennější než odkazy z webů s nízkou „popularitou odkazů“.
„Popularita odkazu“ (hodnocení domény) je také užitečnou metrikou, pomocí které lze odhadnout, jakou web může mít organickou návštěvnost z vyhledávání z Googlu.
Porovnání domén
Jednoduchý nástroj, kam zadáte 5 domén a obratem získáte porovnání různých metrik, jako je např. počet odkazujících domén, stránek, počet crawlovaných stránek.
Součástí reportu je také graf s vývojem zpětných odkazů.
SEO toolbar do prohlížeče
Šikovný nástroj, který se integruje přímo do prohlížeče. Můžete se tak přímo v SERPu dívat na různé metriky ve výsledcích vyhledávání.
Oficiální nápověda a návody pro Ahrefs
Budete-li chtít více proniknout do nástroje Ahrefs, nebo nebudete-li si vědět rady, navštivte oficiální nápovědu.
Budete-li chtít další tipy a triky pro Ahrefs, doporučuji navštívit jejich blog nebo YouTube kanál.
Alternativy k Ahrefs
Na získávání klíčových slov můžete využít Collabim nebo Marketing Miner.
Na monitoring klíčových slov nejlépe poslouží Collabim.
Na analýzu zpětných odkazů můžete využít např. SemRush.
Na analýzu on-page faktorů bych doporučil Screaming Frog SEO Spider nebo Contentking.
Zdroje k článku
Redirecting to https://ahrefs.com/pricing. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/pricing-plans
Help Center – Ahrefs. [online]. Dostupné z: https://help.ahrefs.com/en/
SEO Blog by Ahrefs – Link Building Strategies & SEO Tips. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2019 [cit. 31.12.2019]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/
YouTube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UCWquNQV8Y0_defMKnGKrFOQ
Ahrefs’ SEO Metrics: What They Mean and How to Use Them. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2020 [cit. 01.01.2020]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/seo-metrics/#section10
Dobry den, v cem jsou podle vas hlavni limitace ahrefs v Ceske Republice? Delam SEO na UK trhu a standardne pouzivam SEMRush, ktery je vynikajici na kompetitivni analyzu a site audit.
Zkousel jsem ho pouzit pro analyzu klicovych slov na ceske vyrazy a trh a dostal jsem velmi malo dat. Z meho hlediska je tedy pro CR nevhodny, i vzhledem k cene. Premyslim tedy nad Ahrefs, u nehoz se mi zamlouva jednoduchost UI a vetsi privetivost k ceskemu trhu, hlavne co se tyce analyzy klicovych slov. Bohuzel zase mi vadi limit tarifu a vytky na site audit. Jakou mate zkusenost?
Dale me zajima, co ahrefs nenabizi v site auditu oproti screamingfrog? A konecne, pouzivate Collabim i na jine veci nez sledovani rankingu?
Diky moc.
S pozdravem,
Honza
Honzo, díky za otázky. Používal jsem nějakou dobu placenou verzi SemRush, takže částečně mohu oba nástroje porovnat. Právě kvůli menšímu počtu dat v SemRush jsem přešel k Ahrefs, myslím si, že sbírá více dat v porovnání se SemRush. V době, kdy jsem ho používal jsem ho využíval i technickému auditu stránek, ale opět jsem přešel na lepší alternativu (Screaming Frog SEO Spider).
Osobně nyní používám tyto nástroje. Na analýzu pro CZ (klíčovky, konkurence, ranking, ale hlavně monitoring pozic,…) používám Collabim. Občas používám MM pro porovnání dat nebo jiný rychlý náhled. Pro analýzu on-page faktorů a technické SEO používám Screaming Frog. Pro analýzu konkurence, doplnění klíčovky a analýzu odkazového portfolia používám Ahrefs. Ahrefs ani SemRush jsem nepoužíval na monitoring pozic, protože ty tarify jsou nastavené příliš nízko. V Ahrefs mohu monitorovat jen 500 KW, v SemRush to bylo o něco víc, ale bylo to také nedostatečné. Na to je super Collabim, který nabízí super poměr cena výkon. Vyhovují mi i analýza konkurence, historie rozložení pozic, možnosti filtrovat podle štítků (v mém případě vstupních stránek, kategorií, témat nebo jiných celků).
CZ klíčovky bych řešil primárně v českých nástrojích, mají mnohem více dat, než Ahrefs i SemRush. Pro zahraničí bych upřednostnil Ahrefs před SemRush.
Myslím si, že většinu věcí, které analyzuji, vyřeším v těchto 3 nástrojích. Abych nezapomněl, samozřejmě používám OpenRefine, ale to neberu jako SEO nástroj.
Ahrefs na Site audit vůbec nepoužívám. Tuhle funkci tam vnímám trochu navíc. Mnohem komplexněji se dají stránky analyzovat ve Screaming Frogu (můj názor). SF těch analyzovaných položek má mnohem více, spíš nevím, co by tam chybělo. Super je taky napojení přes API na Search Console, Google Analytics, PageSpeed Insights i Ahrefs. Můžete si tak ke každé stránce natáhnout data z těchto nástrojů, vyexportovat si to a pak si s tím hrát v excelu.
Poslední otázka. Collabim používám na hodně věcí. Využívám jednorázové analýzy na získávání KW, získávám URL ze sitemap, zjišťuji indexaci URL na Seznamu i Googlu, monitoring pozic, analýzu konkurence, SWT reindexaci u Seznamu… Nepoužívám ho na analýzu URL (tu dělám zas přes Screaming Frog), nevyužívám získávač slov z URL, který je podle mě nefunkční. Dá se říci, že ho využívám dost naplno, určitě ne jen k rankingu.
Michal
Jeste jednou diky za odpovedi 🙂 Tohle jsou uzitecne informace pro nekoho, kdo je zvykly delat SEO v diametralne odlisnem prostredi. Na Ahrefs prejdu i kvuli lepsimu blogu a zakaznicke podpore, Screamingfrog i Collabim vyzkousim a pak dam treba vedet.
At se dari.
Honza
Není vůbec zač. Jestli si budeš nově pořizovat Collabim, můžeš využít slevu na 3 měsíce, kterou mám domluvenou: https://www.collabim.cz/kniha-akw.html. Jen nabídka na pár ušetřených kaček. Moc díky, ať se daří!